4 april

4 april 2019 - Pietermaritzburg, Zuid-Afrika

Eergisteren 'smorgens weer een game drive gehad. En nu veel buffels ( wat een stoere koppen) en van heel dichtbij een leeuwen familie kunnen gadeslaan. Zo indrukwekkend. We hebben nu de big five animals allemaal gezien! Na de lunch in de open lucht een krokodillen farm bezocht, waar we een uitgebreid college kregen over slangen en krokodillen. Je weet maar nooit of je t nog eens nodig hebt!  Gisteren een rustig dagje gehad. Eerst 'smorgens een Zulu marktje bezocht waar vooral fruit en snuisterijen te koop werd aangeboden. Ze dringen hier gelukkig niet aan en de mensen die we ontmoeten zijn stuk voor stuk aardig. Ze spreken vaak ook een beetje Engels, dat is wel gemakkelijk. Rond de middag een minicruise bij de plaats st Lucia, waar heeel veel nijlpaarden in de rivier leven. Smiddags hadden we geen programma met de groep, dus vrijaf, en zijn Rien en ik vanuit ons hotel in een uur naar de Indische Oceaan gewandeld. Onderweg zie je aapjes en overal waarschuwingen voor krokodillen, maar die hebben we gelukkig niet gezien, want die jongens kun je maar beter niet tegengekomen. Vandaag hebben we veel bus kilometers gemaakt. Wel af en toe er uit voor een bezienswaardigheid. Nelson Mandela monument en een waterval. Maar verder in totaal 6,5 uur in de bus naar Drakensbergen. Onderweg veel verschillende landschappen en bijvoorbeeld ook vreemd, langs de snelweg wordt de berm door koeien begraasd, zonder afscherming. Dus goed opletten voor onze chauffeur Niels. Die is heeeel dik, kan bijna niet achter het stuur, maar rijdt perfect. En hij spreekt lekker Zuid Afrikaans. Wat is dat een leuk taaltje! Onze reisleider, Rouston, is ook Afrikaan maar spreekt goed Nederlands. Hij is niet de beste reisleider die je je kunt wensen. Weet wel heel veel, maar is een beetje afstandelijk en chaotisch en eigenwijs. We proberen ons daar maar niet te veel van aan te trekken, want dat gaat de sfeer beïnvloeden. Wél jammer, maar gelukkig is de groep fijn en open. Iedereen praat met iedereen. We zitten nu in een groot golfhotel. Morgenochtend om 7 uur vertrekken we voor een dag Tour naar de sanipas, op zo'n 2000 M hoogte. Dat is in Lesotho, weer een land binnen Zuid Afrika. Dus pas mee en een dagvisum. Het is hier een beetje kouder dan we gewend zijn, en op de pas sneeuwt het zelfs in de winter. Gelukkig begint hier nu pas de herfst. Maar toch maar iets warms aan morgen.